12.1.07

Geir prövar lyckan i Riga

I mitten av veckan meddelade Geir Rönning på sin webbplats att han kommer att försöka i år igen. Nästa helg deltar han i den lettiska uttagningen med det (onödigt) långhåriga pianoundret Robert Wells och Niklas Rosström från Pappas eget band. Tillsammans kommer de att framföra upptempolåten Legends of Rock and Roll med Wells vid pianot, Rosström vid trummorna och Rönning på gitarr och backupsång.

Ska det bli större framgång än Finlands 18:e plats med Why i Kiev 2005? Jag tror och hoppas att trion Rönning-Wells-Rosström kan fungera riktigt bra. Men någon höjdarplacering vågar jag inte tippa på. Piano känns i och för sig väldigt Abba, och abbapiano går alltid hem bland schlagerfansen. Rock'n'Roll funkar dessutom alltid. Lite Irlandvarning befarar jag trots allt. Snälla Geir & co, låt det inte bli för smörigt och snällt. Vi vill ha edge och klös.

Det lettiska folket har visat intresse för nordiska artister och i fjolårets nationella uttagningar tävlade kronobycountrytjejen Sonja Biskop i Riga. Samma år hade den svenska schlagermakaren Thomas G:son ett finger med i det lettiska spelet då han skrev ett bidrag till uttagningarna.

Jag har fått en fråga om varför jag skrivit om schlager och Idols i ett inlägg tidigare. Mitt enkla svar är: Det är popmusik. Det är tävling. Och även om schlager som genre inte gått hem i Idolssammanhang har många artister som nu tävlar i Eurovisionen runt om i Europa upptäckts i just Idols. Dessutom kan ju nämnas att den finska jurymedlemmen Nina Tapio körade bakom Geir Rönning i Kiev.
(Foto: HBL/Mikael Nybacka)