7.5.07

De direktkvalificerade intar arenan










Spanien satsar i år på boybandkonceptet. Fyra snygga och skönsjungande pojkar hoppas man ska återupprätta Spaniens anseende i Eurovisionen. De senaste årens resultat har ju inte varit speciellt upplyftande. Tyvärr faller Spanien i samma fälla som de gjort de senaste åren. Man skickar ett bidrag som är lagom i alla möjliga hänseenden. Lagom snygga killar, en lagom medryckande låt, lagom snygg koreografi och tyvärr kommer nog placeringen att bli ganska lagom också. Lagom vinner inga priser i Eurovisionen, tiden när säkra kort fungerade är över. Trots att D'Nash fungerar som underhållning för stunden är är det nog få som kommer ihåg dem när det är dags att rösta.










När den ryska tjejtrion Serebro intar scenen blir jag genast förväntansfull. Att tre till storleken så små tjejer kan äga en scen så fullständigt är fascinerande. Det låter som brittiska Sugarbabes fast med en gnutta rock i cocktailen. Refrängen är smittande och attityden går nästan att ta på i arenan. Koreografin är snygg och om de får den att sitta perfekt till på lördag så tror jag att de är en av huvudkandidaterna till segern. Kanske får vi rapportera från Moskva när det är dags för ESC 2008?










Brittiska Scootch är ett av dagens sista repeterande nummer. Arenan är anmärkningsvärt tom på journalister, kanske är de alla på invigningsfesten som strax ska dra igång. Det drar ut på tiden innan de kommer igång med repetitionerna, koreografin är ny och gruppen verkar inte riktigt säkra på hur den går. När de kört igenom numret ett par gånger så börjar de bli varma i kläderna och koreografin sitter hyfsat bra. Jag kommer på mig själv med att nynna med i den otroligt smittande refrängen. Numret är otroligt kitch och enligt många helt fruktansvärt.

Det verkar som jag är ganska ensam om min åsikt men jag kan inte hjälpa det. Jag tycker om det här. Knappast någon blivande eurovisionsklassiker och troligtvis går det lika katastrofalt dåligt för Storbritannien i år som det har gått de senaste åren. Men jag tycker att det är väldigt underhållande. Kanske är det flygvärdinnetemat som jag faller för, jag vet inte.

/Ola