6.5.07

Work your magic

Det behövs nog en hel del magik av Idolsgrabben Dima Koldun för att trollbinda publiken. Precis som Malin skriver känns han malplacerad här.

Att Vitryssland hade vänt ihop en av årets snyggaste musikvideor gör inte heller projektet enklare att ro i hamn på en stor scen i direktsändning till hundratals miljoner tittare.

Jag är väldigt kluven när det kommer till Vitrysslands bidrag i år. Halva jag blir avslappnad och njuter i fulla drag medan andra halvan tycker det är på gränsen till smaklöst med en tändstickssmal översminkad och söndervaxad liten pojke.

Vad Europas sista diktatur dock kan skryta med förutom den oerhört snygga videon är att man lyckats med det näst intill omöjliga. Nämligen att göra ett ännu snyggare scenframträdande på Eurovisionsscenen. Åtminstone jag tilltalas av rena linjer enkla former och få färger. Och det är väl Vitrysslands scenshow i ett nötskal.

”Om någonting skall göras bra så gör jag det själv”, är Philip Kirkorovs motto, mannen bakom Work Your Magic. Dima Koldun faller lätt i skymundan. Under båda presskonferenserna har han knappt fått en syl i vädret för Kirkorov som så gott som stulit all uppmärksamhet. ”Jag är inte enbart låtskrivare och producent, jag har också gjort koreografin”, berättade Kirkorov. “Jag älskar fotografier, jag älskar Eurovisionen. Jag är internationell, inte Dana men internationell”, fortsatte han och slutligen inflikade Dima “Jag vill vara bäst, jag vill vara som Philip”.
(Foto: HBL/Björn Heselius)