12.1.07

Cirkus i Tammerfors

Snart börjar cirkusen på riktigt. En dryg vecka kvar tills vi får se hur Jani & Jetsetters, Hanna Pakarinen och Thunderstone levererar. Och VAD. Jag tycker det är tråkigt att alla artister går vidare från semifinalen med en av sina två låtar. Det tar bort en del av spänningen att redan innan man bänkar sig i Tammerforsstudion veta vilka artister som går vidare. Half the fun is not fun enough.

Biljetterna till semifinalerna som alltså sänds från Yles stora studio i Tammerfors släpptes i början av november och såldes slut nästan direkt. Men i motsats till våra grannländer har vi inte plats för tusentals och åter tusentals gråtande, skrikande och svimmande fans i publiken. Här sitter vi snällt på finländskt vis i nätta stolsrader och kommunicerar knappt med våra stolsgrannar. Om någon av de 150 i publiken mot förmodan viftar med plakat eller Finlands flagga får vi säkert se det i rutan. I fjol såg jag två flaggor under alla deltävlingarna. I Sveriges deltävlingar tappade jag räkningen redan innan välkommenpratet var över.

Men cirkus blir det ändå. Det har Rundradion sett till, programledarna är kända sedan tidigare. Heikki Paasonen och Jaana Pelkonen (bilden) hoppas jag att har fått lite mer känsla och erfarenhet sedan förra året för att undvika de mest pinsamma situationerna. Och självklart finns clownen med, Simo Frangén kommer att figurera vid sidan om de två programledarna. Allt förstås på en scen som Yles dekorateljé tagit fram. En riktig cirkusarena i blått och gult. För första gången verkar det bli en riktig Eurovisionsscen till de nationella uttagningarna. Ett hiblemang med någon sorts tanke bakom, istället för ett tamt försök att sexa till en konferenslokal.

Låter jag negativ? Kanske. Jag har lärt mig av tidigare år att varken räkna med pulshöjning (på sin höjd tonartshöjning) eller tårtorkning under de finländska uttagningarna. Om jag håller förhoppninarna låga kan jag inte bli knäckt när det väl kommer till krita. Men jag tycker trots allt det ska bli kul att se Hanna Pakarinen in action igen.
(Foto: MTV3, YLE/Arja Lento & Mika Kanerva)