27.1.07

Ett steg närmare

Kvällens semifinal är avgjord. Det var med stora marginaler de vinnande låtarna "Levitä siivet" med Jukka Kuoppamäki, "Plane Away" med Humane och "Tietäjä" med Katra gick vidare.

Men gäsp så tråkigt det är att redan innan direktsändningen veta vilka artister som går vidare. Och pausen mellan framträdandena är så kort att artisten enbart med mycket god kondition och extremt hal kropp hinner slinka ner i en ny dräkt eller fixa om håret till sitt andra framträdande. Katra står självklart för ett av kvällens två hallelujamoment, hennes hår och totala scennärvaro var superba. Jag tror hennes framtid ligger hos Nightwish. Läste ju att de söker ny sångerska nu efter att ha skrämt iväg Tarja T. Kanske Katras övertydliga Nightwishinspiration (plagiat?) var medvetet ... Och än en gång kunde vi ju se att Carolafläkten kommit till användning. :)

Kvällens andra hallelujamoment stod Katri-Helena för. Jag vet för min värld inte vad det är som gör henne så fantastisk. Trots att jag inte vill falla på knä och börja tala i tungor i hennes närvaro gör jag det. Är det månne det som gör en stjärna till en stjärna?

Tv-teamet gjorde bättre ifrån sig i kväll tycker jag. Bilderna var betydligt tätare än förra veckan. Det fick scenen att se mindre ut som ett halvrest cirkustält och mer som en scen med effektfulla skärmar bakom. Dessutom verkar genrepen ha lett till att artisterna märkt var kamerorna finns, både Humane och Katra lyckades titta rakt in i kameran ett antal gånger. Inte illa gjort!

Kvällen bjuder på så mycket mer än finländsk schlager. Precis som förra veckan är det uttagningar i Norge och på Island. Dessutom ordnas uttagning 1 i Lettland i kväll och i Rumänien tävlar svenska Rednex.

På Island blir det en starkare tävling än förra veckan tippar jag. Sjunger gör både den tidigare vinnaren Jónsi och Eiríkur Hauksson som vi i skandinavien känner från Inför Eurovisionen-programmen.