8.2.07

Kval 4

Det fjärde och sista startfältet är släppt. Som vanligt har jag följt magkänslan då jag kommenterat låtarna och som vanligt har jag också satt plustecken efter de låtar jag gillar bäst. Jag tycker att det här är det starkaste startfältet vi hört hittills i år. I Finland åtminstone. :-) Både Laura och Beats and Styles levererar riktigt skön musik som jag gärna lyssnar på igen.

Röstningen sker som tidigare per telefon (0,50 euro per samtal +lna) eller sms (0,50 euro per meddelande). Rösta på ditt favoritbidrag kan du göra från och med klockan 12.00 på lördag. Varje artist går vidare till finalen i Åbo nästa lördag med det av deras bidrag som fått flest röster.

Eurovisionens fjärde och sista deltävling direktsänds från Tohloppistudion i Tammerfors på lördag klockan 19.00 i TV2, Radio Vega och Radio Suomi. Du kan dessutom följa sändningen live på webben. Redan nu kan du tjuvlyssna på bidragen på www.yle.fi/eurovision.

OBS! Detta är den korrekta ordningen på bidragen. Rundradion har tyvärr distribuerat låtarna i fel ordning, vilket märktes i förhandslyssningen. Men låtarna är trots allt desamma och i tv-sändningen torde de framföras i denna ordning.


1. Laura – ”Kosketa mua”
Musik & Arr: Make Kolehmainen, Mats Tärnfors. Text: Tracy Lipp, Mats Tärnfors, Martti Vuorinen.
Rösta genom att ringa 0700-717-01 eller sms:a 1 till 17132.

Drömmande inledning i en låt som känns som gjord för Lauras röst. Redan första refrängen lyfts låten. Den manliga tilläggsrösten ger ett skönt tillskott, även om rösterna är så pass lika att jag till en början undrar om det bara är Laura som fått en sparv i halsen. Nu, efter fyra veckor, bjuds vi äntligen på den här schlagertävlingens första riktiga tonartshöjning. Men låten är rätt platt om man tänker in den i ett europeiskt sammanhang. Inget någon kommer att spela i bitar på schweizisk lokalradio under sommaren.


2. Beats and Styles – ”See the Signs” +
Musik & text: Jaakko Manninen, Asmo Soivio, Heikki Liimatainen, Anna Nordell, Charles Salter. Arr: Jaakko Manninen, Heikki Liimatainen.
Rösta genom att ringa 0700-717-02 eller sms:a 2 till 17132.

Det här är rätt så Beats and Stylesaktigt och just därför passar det in som mothugg till all den finska schlager vi hört hittills i år. Det är melodiskt och skönt med tydlig skillnad på ackompanjemang och sångtext. Det är lite kalkonvarning över det här bidraget. Det känns nästan lite för pratigt. Bryggan är riktigt Madonna á la 80-tal och här kommer tävlingens andra tonartshöjning, om inte så präktig som B&S skulle kunna åstadkomma.


3. Jann Wilde & Rose Avenue – ”Rock'n'Roll Dreams”

Musik & text: Jann Wilde. Arr: Jann Wilde & Rose Avenue.
Rösta genom att ringa 0700-717-03 eller sms:a 3 till 17132.

En amerikansk high schoolkomediinledning får mig att känna 60-talsvibbar och ungefär inget annat. Bidraget framförs med (alltför) stor betoning på de instrumentella partierna och här och var pausar den upp för lite sång. Men för övrigt ger låten inget att ta tag i, kanske då att den har ett beat som kan skvala i öronen då man går i stepmaskinen på gymet.


4. Laura – ”Take a Chance” +

Musik, text & arr: Make Kolehmainen, Mats Tärnfors.
Rösta genom att ringa 0700-717-04 eller sms:a 4 till 17132.

Europopintro med något som mycket glädjande för mina tankar till hennes - för mig ännu ofattbara kalkon - Addicted to You från 2002. Att låna något av Abba är ju ett vinnande koncept i den här tävlingen, men här är det nog bara namnet som är halvlånat. Det känns lite powerwalk runt Tölöviken och sjuttiotalsmusikal. En feelgoodlåt vars klubbremix jag är övertygad om att kommer spelas varm på nattklubbarna i vår.


5. Beats and Styles – ”Take it Back”
Musik & text: Jaakko Manninen, Asmo Soivio, Daniel Wahlgren. Arr: Jaakko Manninen.
Rösta genom att ringa 0700-717-05 eller sms:a 5 till 17132.

Det bådar inte gott att låten börjar med textsnutten ”I’m bored out of my mind”. Det börjar faktiskt rätt intetsägande, men refrängen har en gnutta reggaestänk som gör att foten börjar röra på sig. ”You can take it back one day” repeteras om och om och om och om igen. Och så kommer en lite halvskrikig och oengagerad brygga. Aldrig trodde jag att tre minuter skulle kännas så långa. Ingen höjdarlåt i min värld.


6. Jann Wilde & Rose Avenue – ”Cinnamon”
+
Musik & text: Jann Wilde. Arr: Jann Wilde & Rose Avenue.
Rösta genom att ringa 0700-717-06 eller sms:a 6 till 17132.

Och så har vi fallit tillbaka i trubadurträsket. Verserna är oartikulerade och det engelska uttalet rent av bedrövligt. Gitarr, piano och lite väsande sång levererar Jann Wilde & Rose Avenue. Någonstans ringer en John Lennonklocka i mig, men det vore oförskämt att jämföra en så odödlig musiker med det här. Kanellåten lämnar absolut inga bestående avtryck i mitt huvud även om den fungerar bra som bakgrundsmusik.