23.2.07

Svea tröttnar aldrig

Vad vore väl det där landet i väst, som en gång hört till Finland, om inte Melodifestivalen fanns? I kväll har vi kunnat tjuvlyssna på 2007-års sista startfält, och nu kan det tyckas att man verkligen skrapat ihop alla artister och artistyngel som Sverige har att bjuda. Så här tycker vår svenske schlagerguru Ola Södermark.

Efter att ha lyssnat på startfältet i den årets fjärde och sista deltävlingen så kan jag bara konstatera, Örnsköldsvik hade det klart starkaste startfältet i år, jag har fortfarande inte riktigt smält att Magnus underbara låt "Live forever" inte gick vidare. Men nu lämnar vi det och koncentrerar oss på veckans låtar.

1.Magnus Uggla "För kung och fosterland"
Provokatören Uggla ställer i år upp i festivalen för första gången sedan 1979 då han kom på sista plats. Låten är en typisk Uggla-dänga och innehåller små delar från många av hans otaliga hits. Jag kommer på mig själv med att sitta och nynna (ja till och med sjunga) med i den otroligt smittande refrängen, trots att jag egentligen inte skulle vilja tycka om den här låten. Säga vad man vill om Uggla, men mannen kan skriva refränger. Faktum kvarstår dock, vi har hört det tidigare och Ugglas chanser i Helsingfors är obefintliga. Men till globen ska han, utan tvekan.

2. Emilè Azar "Vi hade nåt"
Det är melodifestivaldebut för 21-årige Emilè som upptäcktes för några år sedan när han jobbade som servitör. En av hans förebilder är Justin Timberlake vilket märks, här har vi ett av få bidrag i år som har R'n'B-influenser. Emilè har en unik och vacker röst och jag tycker låten vinner på att han framför den på svenska. Jag hoppas han lyckas ta sig vidare till andra omgången och hamnar på 5:e plats. Den här killen förtjänar den skjuts i karriären det skulle innebära. Jag vill höra mer från honom.

3. Sanna Nielsen "Vågar du, vågar jag"
För fjärde gången kan vi njuta av Sanna Nielsens ljuva stämma i melodifestivalsammanhang, och de senaste två gångerna har hon dessutom gått direkt från deltävling till final (första gången hon deltog var 2001 och då hade konceptet med deltävlingar ännu inte införts) Här har vi en klassisk schlager, vilket i år är ett sällsynt fenomen. Jag tycker tyvärr att låten inte riktigt lyfter till de höjder som Sanna vait på tidigare år, rösten är lika stark som vanligt men låten saknar det lilla extra. Sanna får rikta in sig på andra chansen i år tippar jag.

4. Caroline af Ugglas "Tror på dig"
Caroline är en sällsynt och intressant artist, lika exotisk som en fjällbjörk i Afrikas öknar ungefär. Hon festivaldebuterar i år med en låt som hon skrivit tillsammans med sin make Heinz Liljedahl. Caroline har i år givit ut en skiva där hon tolkar Janis Joplin på svenska och jag tycker mig märka tydliga Joplin-influenser i den här låten också. Carolines karaktäristiska röst ger denna relativt enkla låt ett intressant sound, men på något vis känns det här mer rockkonsert än melodifestival.

5. After Dark "(Åh) när ni tar saken i egna händer"
Senast Christer Lindarw & Co deltog i melodifestivalen resulterade det i en tredjeplacering och en jättehit med låten "La dolce vita". Redan innan årets melodifestival drog igång var det här en av de mest omskrivna bidragen. Ord som "onani-låt" har förekommit, men Lindarw själv menar att det inte alls är nån porrig text utan att det helt enkelt beror på människors snuskiga fantasi. En rolig och fyndig text där namnet på våra mest kända hemmafixare från tv slinker med. Det är party och man blir glad. Glitter, glamour och After Dark, det här kan gå långt.

6. Sarah Dawn Finer "I remember love"
Kvällens tredje debutant är en 25-årig tjej från Stockholm som sjungit och haft musiken och sången i sitt liv sedan barnsben. Hon har dessutom varit med och skrivit låten som hon ska sjunga. Sara har en fantastiskt vacker röst och kommer säkert att synas i fler sammanhang framöver. Texten är fin men jag tycker att den saknar det där lilla extra som skulle krävas för ett avancemang ikväll, en liten dos av det som skickade Sonja vidare till andra chansen förra veckan. En femteplacering som bäst tippar jag på.

7. Verona "La musica"
Kvällen dos av klubbmusik står debutanten Verona för, eller Veronica Andersson som hon heter på riktigt. Låten påminner om ett flertal hits från början av 2000-talet. Klubbdisco som funkar bra på dansgolven men mindre bra i melodifestivalen. Ni minns ju hur det gick för Andreas Lundstedt i årets första deltävling och The Attic feat. Therese förra veckan. Just det, de blev utslagna. Samma öde kommer troligtvis att drabba Verona också, det här är alldeles för anonymt.

8. Andreas Johnson "A little bit of love"
Förra veckan såg vi hur Sebastian gick vidare med en låt och ett framträdande som var skrämmande lik Andreas Johnson och här kommer Andreas själv för att ta revansch för tredjeplatsen förra året. Om jag ska jämföra Andreas låt i år med förra årets bidrag så skulle jag säga att förra årets "Sing for me" var en betydligt starkare låt. Men med den här låten kommer säkert Mr Johnson att gå hem i stugorna ute i landet på samma sätt som i fjol. Allsångsstämningen infinner sig nog lika bra som förra året, även om det kanske inte sker lika snabbt. Jag tycker att låten är ganska tråkig och den går inte alls hem hos mig, men jag skulle ändå satsa på att den går vidare.


Och jag tippar att kvällens resultat blir:

Till final: Magnus Uggla och Andreas Johnson
Andra chansen: After Dark och Sanna Nielsen