18.2.07

Sverige, hur kunde det gå såhär?

Vår svenske schlagervetare Ola Södermark kommenterade kvällens svenska Melodifestival så här:

Den deltävling som av tidningarna kallats för "Dödens grupp" blev mycket riktigt en högklassig kamp där de allra flesta artisterna gjorde ett snyggt framträdande. Dock kan jag inte låta bli att uppröras över hur svenska folket röstade ikväll. Trots att jag hade prickat in de fem låtar som skulle gå vidare till andra omgången så var det nåt som gick väldigt snett när slutresultatet stod klart.

Kvällens i särklass bästa låt, Magnus Carlssons "Live forever" hamnade på femte plats och kommer därmed inte vidare i tävlingen. Kvällens snyggaste framträdande, Nanne med "Jag måste kyssa dig" räckte bara fram till andra chansen, därifrån har hon goda chanser att segla rätt in i finalen ändå men det känns som en onödig omväg för en sådan bra låt och duktig artist. Kvällens positiva överraskning var att Sonja, som jag misstänkte, tog sig vidare till andra chansen, där har hon en bra chans då hon möter Uno & Irma från deltävlingen i Jönköping. Om de båda finalisterna kan man bara säga att de unga flickorna hemma i tv-sofforna har en fattig månad framför sig då nästa telefonräkning kommer, för de har verkligen legat i och röstat ikväll. Jag vet inte hur man annars ska förklara att de två pojkarna från Idol 2005 tog sig direkt till Globen i konkurrensen av ovan nämnda Magnus, Sonja och Nanne. Årets första stora schlagerskandal tycker jag.

Av de hittills klara finalisterna så är det bara The Ark som har en chans i Helsingfors, en riktigt bra chans dessutom. Jag avvaktar till den sista deltävlingen och utgången av andra chansen innan jag kan säga säkert, men just nu så håller jag alla mina tummar för The Ark. Snälla Sverige, skicka Ola Salo & Co till Helsingfors så slipper vi kvala nästa år.

Förresten, ikväll blev det klart att Finlands representant i Eurovisionen blir Hanna Pakarinen. Ett alldeles utmärkt val och jag är så glad över det, något att trösta sig med en kväll som denna.