9.2.07

Sverige, vecka 2

Precis som förra veckan är vi politiskt korrekta och låter Melodifestivalens landsman Ola Södermark kommentera morgondagens svenska startfält.

Missa inte Sveriges andra uttagning imorgon klockan 21 på SVT1, SVT Europa och www.svt.se/mello. Och precis som förra veckan kan du passa på att utnyttja hemmabiosystemet, då de digitala sändningarna kan tas emot i 5.1-ljud.


1. Regina Lund "Rainbow star"
Regina Lunds melodifestivaldebut är en fartfylld discodänga som sägs ha en intressant scenshow, men vad skulle man annars vänta sig av den orginella skådespelerskan/sångerskan/konstnären Regina. Låten har en snärtig refräng om att vi alla duger precis som vi är, men tyvärr tror jag inte att det räcker i konkurrensen den här veckan. Startfältet är mycket starkare än förra veckan, och dessvärre tror jag att denna låt faller bort, vilket är synd för det är en av mina absoluta favoriter den här veckan.

2. Marie Lindberg "Trying to recall"
Lågstadielärarinnan Marie gör melodifestivaldebut (och scendebut) i Scandinavium den här veckan. Låten är en stillsam historia som ligger nånstans inom "Singer Songwriter genren". Den bär spår av svensk vispop och jag ser framför mig en liten tjej på en intim scen, sittande på en barstol och spelandes på en gitarr som är nästan lika stor som hon själv. Jag tror att låten kan få svårt att förmedla samma mysiga innerlighet på den stora scenen i Scandinavium. Ballader har haft svårt att hävda sig i melodifestivalen sedan tittaromröstningar infördes. Låten är vacker men jag tror inte på något avancemang för Marie Lindberg.

3. Jimmy Jansson "Amanda"
Jimmy gör sitt tredje försök i melodifestivalen, senast slutade det med en finalplats och en 8:e placering där. Frågan är om han ska göra om bedriften och ta sig till final även denna gång. Min uppfattning är att "Amanda" är en något starkare låt än bidraget från 2005 ("Vi kan gunga") men konkurrensen som han hade i deltävlingen då var betydligt svagare än vad den kommer att vara i Göteborg i år. Amanda är en poppig låt med en smittande refräng som jag tror går bäst hem hos den yngre kvinnliga publiken. Jag tippar på en att Jimmy får nöja sig med en Andra Chansen-biljett i år, hur det sedan går där blir en senare fråga.

4. Cosmo4 "What's your name"
Tjejgruppen Cosmo4 består av fyra tjejer från olka delar av världen som tagit gruppens namn från ordet cosmopolitan som betyder världsmedborgare, och fyran kommer såklart från att de är fyra stycken. Gruppen låter som ett "Spice Girls-light" och det känns tydligt att de är debutanter i sådana här sammanhang. Jag saknar något karaktäriskt i deras framförande av låten. Musiken till låten ligger för övrigt otroligt nära Helena Paparizous hit "Mambo" från förra året. Rapporterna från repetitionerna som säger att tjejerna på scenen använder fläktar som nästan blåser bort de få kläder som de har på sig låter inte heller särskilt lovande. Jag förstår mig inte på det här, jag utfärdar en stor jumbovarning för Cosmo4.

5. Lustans lakejer "Allt vi en gång trodde på"
Veckans inslag av syntpop står bandet Lustans lakejer för. Texten för mina tankar på Orup och de låtar som han under senare år skrivit åt Lena Philipsson. Musiken får mig att tänka på namn som Depeche mode och Pet shop boys. Låten är en skön blandning av 80-talets syntmusik uppblandat med lite pop och en gnutta discomusik. Låten kan säkert bli en radiofavorit och kanske får Lustans lakejer packa sina väskor och ge sig ut på turne i sommar men tyvärr tror jag inte på något avancemang i melodifestivalen för deras del. Min tippning är att de kommer att slåss med Regina Lund om 5:e platsen den här veckan.

6. Jessica Andersson "Kom"
För fjärde gången tar Jessica sats mot schlagertronen som hon faktiskt lyckades nå redan första gången hon ställde upp i melodifestivalen. Ingen har väl heller glömt de små lila shorts som hon hade på sig i förra årets festival som skapade sådana rubriker och diskussioner. I år satsar hon på ett mer påklätt nummer. Låten är en upptempodänga med en stark refräng som växer och blir bättre för varje gång man hör den, jag tror absolut på ett avancemang för Jessica i år. Om det blir en biljett direkt till Globen eller till Andra chansen är oerhört svårt att säga. Mycket kommer att hänga på hur låtarna fungerar på scenen, men i dagsläget lutar jag nog mer mot att det blir Globen för Jessicas del.

7. Svante Thuresson och Anne-Lie Rydé "Första gången"
Svante är en gammal schlagerräv som enligt egen utsago inte en själv kommer ihåg hur många gånger han varit med. Han har även vunnit en gång tillsammans med Lill Lindfors, året var 1966 och låten hette "Nygammal vals". Anne-Lie har varit med två gånger tidigare men nådde som bästa andra chansen 2004. I år ställer de alltså upp tillsammans och framför en låt som låter väldigt mycket Monica Zetterlund. Det är lugnt, harmoniskt och behagligt att lyssna på deras röster passar bra ihop. Det som skulle kunna ställa till det för Rydé/Thuresson är om det inte fungerar på scenen. Men om de inte gör bort sig totalt så tror jag att det kan räcka till andra chansen för dem. De konkurrerar främst med Jessica Andersson om den ena finalplatsen men jag tippar att Svante och Anne-Lie faller på mållinjen.

8. The Ark "The worrying kind"
Enligt alla rapporter i tidningarna så finns det ett bidrag som kommer att sopa mattan med alla andra, och det är The Ark. Efter att ha lyssnat på veckans låtar så är jag nog beredd att hålla med. Låten är en typisk Ark-låt och den växer och växer för varje gång man hör den. Detta är årets överlägset starkaste låt så här långt och jag väntar med spänning på hur deras scenshow kommer att se ut, det sägs att den är något utöver det vanliga. Den första finalplatsen i kväll kommer att tas av The Ark, sedan är det mer ovisst hur det ser ut på de andra platserna i resultatlistan.

Nu ska jag ge mig på att tippa och som jag nämnt så är det mycket svårare än förra veckan, men i dagsläget ser det ut så här:
Till Globen: The Ark och Jessica Andersson
Andra chansen: Jimmy Jansson och Thuresson/Rydé