8.5.07

Tyskland visar styrkeprov

Ola kommenterar vidare på finalisternas övningar.

När the Ark intog arenan igår var det nog fler än jag som satt med spänd förväntan på att se hur de skulle förändra sin scenshow efter den nya scenens förutsättningar. Men vi kunde alla dra en lättnadens suck, det syns att de är proffsiga och Ola Salo kan ju bäst beskrivas som en stjärna när det gäller scenkonst.

Det kändes tryggt och säkert men samtidigt insåg jag att det här inte alls kommer att bli någon promenadseger för Arken som jag trodde för en vecka sedan. Efter att ha de andra repetera så blir det genast klart att det finns många andra starka kandidater till förstaplatsen.

The Ark intog presskonferensen på samma säkra sätt som scenen. Med självsäkerhet, charm och en stor portion humor. När de fick frågan om varför de inte använder en fläkt på scenen som Carola gjorde i fjol så säger Ola att Carola inte ville låna ut sin fläkt utan ha den för sig själv. Hårtorken som de fick låna i stället hade inte samma effekt, fortsätter han.

Även brittiska Scootch hade presskonferens idag. Den som de skulle ha haft igår blev inställd i sista stund. På grund av ett pressat schema sades det, men den lilla mängd journalister som fanns på plats kan ha spelat in också.

Man skulle nästan kunna tro att de fyra medlemmarna i Scootch är flygvärdinnor på riktigt. De är i alla fall precis såna flygvärdinnor som man själv skulle vilja betjänas av när man är ute och reser. Charmiga, snygga och trevliga. De säger att de tycker om Helsingfors och påpekar att det är så rent här överallt. Sen tytcker de om det faktum att sedan de kom hit för ett par dagar sedan så har de sovit mer än de gjort på hela den senaste tiden. De oroar sig inte så mycket för sina konkurrenter utan fokuserar på att själva göra ett bra jobb. Nu får de bara hoppas att de lyckas charma tv-publiken på lördag, större delen av pressen verkar inte alls imponerade av dem.

Framförallt så har dagens repetitioner gett mig en ny favorit. Den välklädde och charmige tysken Roger Cicero. Hans repetition i dag var ännu bättre än den i går, en förändring i scendekor förstärker den sköna och avslappnande känsla som låten förmedlar. Behöver jag säga att jag blivit helt fast för den här numret? Hans swinglåt kan nog charma en hel del tittare på lördag. Den har möjlighet att tilltala en mycket bred publik. Män och kvinnor, unga och äldre.

Jag skulle inte alls bli förvånad om vi får bege oss till Tyskland nästa år.

Även ryska trion Serebro hade en bra repetition i dag och ser väldigt starka ut. Det blir stenhårt på lördag, jag säger bara det.