24.2.07

Balladskräll igen...

Ola Södermark kommenterar resultatet i den sista svenska deltävlingen.

Så var årets sista deltävling avklarad och balladskrällarna i årets melodifestival fortsätter. Jag blir irriterad på mig själv att jag underskattat en ballad för tredje veckan i rad, man tycker ju att jag skulle ha lärt mig vid det här laget. Men Sarah Dawn Finer gjorde ett väldigt bra framträdande, så det var en välförtjänt finalplats. Att hon dessutom hindrade Ugglas väg mot Globen är bara en bonus i sammanhanget. I övrigt blev resultatet ungefär som som jag hade trott. Tråkigt bara att After Dark föll bort, det hade behövts lite mer glitter och glamour i Globen, The Ark ska ju inte behöva stå för allt glitter i finalen. Men vi har ju två låtar till som ska komplettera startfältet i finalen och jag tror att Andra chansen i år kan bli en riktigt spännande historia, "kuppupplägget" ger ju ett större spänningsmoment än tidigare år.

Till nästa veckan vill jag uppmana svenska folket att verkligen rösta rätt låtar till finalen (läs: Nanne och Jessica Andersson). Det är viktigt att rätt låt vinner i Globen och skickas till Helsingfors, motståndet från resten av Europa blir tufft med tanke på de låtar jag hört hittills.

Kort sagt: Rätt låtar måste röstas till Globen, inte en Uggla.