15.2.07

Här är bidragen

Äntligen är det dags att utse en vinnare i den finska eurovisionstävlingen. Vi har redan gallrat bort hälften av bidragen, men alla artisterna är kvar i tävlingen och för alla utom en är lördagens direktsändning den sista tävlingen med den här låten.
Jag tycker som vanligt mycket. Men än en gång ska vi komma ihåg att det var jag som ifjol satt med kudden över ansiktet och skämdes så jag trodde ögonen skulle ploppa ur skallen då Lordi vann i Åbo.
I år hoppas jag på ett starkare framträdande av Hanna så att hon går hem med segern. På andra plats tippar jag att Lovex, Laura eller Katra kommer. Och till nästa års uttagningar riktar jag en önskan till Yle om att skippa de tråkiga uttagningarna där alla artister går vidare.
/Björn


Hanna Pakarinen - Leave Me Alone
Musik: Martti Vuorinen, Miikka Huttunen. Text: Martti Vuorinen, Hanna Pakarinen. Arr: Martti Vuorinen, Miikka Huttunen, Teropekka Virtanen.
Låten får en dramatisk inledning med helröd scen som övergår i rockigt svart och blått då det är dags för Hanna att ta ton. Jag är rädd att Hannas röst inte riktigt klarar av allt det hon skulle behöva ge för att göra Leave me Alone till en vinnare. Inte ens Carolafläkten, den rockiga och flickiga svarta brudklänningen eller det störtsköna soundet hjälper till. Handen hon ständigt för upp till ansiktet stör mig ofantligt mycket. So this is good bye for me.

Beats and Styles - See the Signs
Musik: Jaakko Manninen, Asmo Soivio, P. Mulholland, Anna Nordell, Charles Salter. Text: Jaakko Manninen, Asmo Soivio, P. Mulholland, Anna Nordell, Charles Salter. Arr: Jaakko Manninen, P. Mulholland.

Bidraget inleds både spretigt och ofokuserat. Vad är det jag ska koncentrera mig på - clownen i kaptensuniform, hoppjerkan med den blonda frillan eller den pratiga sången? Sången lämnar i och för sig mycket att önska, om man bortser från Anna Norells starka röst. I det här startfältet, och framför allt med den otursbringande startplatsen som tvåa, är det nog dödsdömt redan nu. Tyvärr, jag gillar Beats and Styles och vet att de kan bättre än så här.

Jani & Jetsetters - Musta sulhanen
Musik: Tuure Kilpeläinen. Text: Tuure Kilpeläinen. Arr: L. Moore & Jetsetters.
Jag hade alldeles glömt bort detta sköna bidrag under alla schlagerveckorna. Hur kunde jag glömma domedagsklockorna och det klart Tarantinoinspirerade bidraget frågar jag mig nu. Kanske för att det är platt, platt, platt. Men med sitt tydliga tempo och det smått deprimerande sound tror jag att det kan gå hem bland våra finskspråkiga landsmän. Ingen vinst, men definitivt inte kalkon heller.

Lovex - Anyone Anymore
Musik: Lovex. Text: Lovex. Arr: Lovex, Erno Laitinen.
Vad ska man säga om killarna i hattarna? Ja, de har ju ett starkt bidrag och en gigantisk fanclub. Och så är de stora i Tyskland. Precis som Lordis Hard Rock Hallelujah ger Anyone Anymore en tydlig refräng som klistrar sig fast i det undermedvetna, men aj, aj, aj så sången skär i mina öron. Det blir lite för ansträngt för att bära hela vägen för mig.

Jukka Kuoppamäki - Levitä Siivet
Musik: Jukka Kuoppamäki. Text: Jukka Kuoppamäki. Arr: Esa Kaartamo.
Jukka som deltog i den finländska eurovisionstävlingen redan 1971 borde ha lärt sig något tycker man. Speciellt som han dessutom bor i schlagerlandet Tyskland. Levitä Siivet må vara riktad mot den äldre publiken och han må se ut som en lite pluffsig Johnny Logan, men med en gitarr på magen och det oengagerade framträdandet jag tror inte på något annat än en framtid som utfyllnad på radion för det här bidraget.

Jann Wilde & Rose Avenue - Rock 'n' Roll Dreams
Musik: Jann Wilde. Text: Jann Wilde. Arr: Jann Wilde & Rose Avenue.
För att vara något som bandet rafsat ihop på bara några veckor efter att deras ursprungliga bidrag diskats i tävlingen är det klart godkänt från min sida. Glamrocken lever igen, det bevisar fluffhåret, killarnas nagellack och de tydliga men rena gitarriffen. Det är sceniskt och välframfört och framför allt inte överdrivet på någon annan front än frontfigurens utstyrsel.

Katra - Tietäjä
Musik: Risto Asikainen. Text: Ilkka Vainio, Risto Asikainen. Arr: Risto Asikainen.
Kvällens plagiatanklagade bidrag Tietäjä är både vackert och scenmässigt vågat. Ska det bli årets första tuttchock? Jag tror att det Evanescensceliknande bidraget kan vinna mark i Europa. Och så hoppas jag att eldiga Katra sänker tonarten bara en gnutta så det inte blir för gnälligt.

Laura - Take a Chance
Musik: Maki Kolehmainen, Mats Tärnfors. Text: Tracy Lipp, Mats Tärnfors. Arr: Maki Kolehmainen, Mats Tärnfors.
Startfältets mest inövade scenframträdande står Laura för. Må vara att låten känns som en uppföljare till 2002-års Addicted to You, och att uppföljare alltid faller på att man jämför med ettan. Jag är övertygad om att Lauras skiva kommer att spelas repig på Europas krogar i vår. Än en gång överraskas jag av Lauras scennärvaro och säkerhet. Now my heart is crying out for more!

Humane - Plane Away
Musik: Kim Herold. Text: Kim Herold, D. Thomson. Arr: Kim Herold, Jaakko Manninen, Risto Asikainen.
Plane Away vinner på flera lyssningar. Helheten är melodisk och välavvägd men samspelet mellan rösterna kan kräva lite mer finputsning. Speciellt det lugna tempot faller mig i smaken, och att det kompletteras av en lugn visuell bakgrund gör det riktigt bra. Men än en gång irriteras jag av operarösten som skär sig igenom allt mot slutet och gör att det känns som ett försök att plocka in så mycket som möjligt på tre minuter.

Thunderstone - Face in the Mirror
Musik: Thunderstone. Text: Nino Laurenne. Arr: Thunderstone.
Det börjar lovande åttiotalssyntigt och övergår till skrikig rock med tråkig scenshow. Även om frontfiguren Nino Laurenne ser ut som ett troll i håret är det inte Lordivarning för Thunderstone. Face in the Mirror saknar den där klon som rycker med dig och vägrar släppa taget. Låten må vara hur välgjord som helst, men den ger ingen som helst lust att spela om och om igen.

Johanna Kurkela - Olet uneni kaunein
Musik: Tomi Aholainen. Text: Sinikka Svärd. Arr: Tomi Aholainen.
Oj så vackert! Jag kan inget åt att jag faller för det här bidraget. Johanna sjunger fantastiskt vackert med klar stämma och gör ett fulländat scenframträdande. Hennes manlige dansare känns lite för hackig och klumpig, men med en mjukare framtoning kan det här bidraget bli som honung både för ögon och öron. Jag tror inte på någon europeisk framgång för bidraget om det sjungs på finska, men välöversatt kan den tilltala det balladtrånande Västeuropa.

Kentala - Left My Heart Behind
Musik: Harri Kentala, Janne Hyöty. Text: Harri Kentala, Maria Ilmoniemi. Arr: Harri Kentala, Janne Hyöty.
Inledningen ser nästan lite musikalaktig ut med flygeln och kandelabern. Dramatiskt och visuellt tilltalande. Kentalas röst är speciell och lätt att lyssna på. Dessutom har han en god kamerakontakt, något som är viktigt i den stora tävlingen. Jag skulle vilja påstå att Kentala har startfältets bäst artikulerade sång, men jag känner att bidraget saknar någon viktig del som jag inte kan sätta fingret på. Jag tror inte att Kentala vinner den här gången heller. Tyvärr.
(Foto: Yle)