17.2.07

Tack Irland!!

Irlands bidrag valdes igår kväll. Det var klart sedan tidigare att folkgruppen Dervish skulle representera den gröna ön. Tävlingsbidraget They can't stop the Spring som är skrivet av John Waters och Tommy Moran valdes av tittarna i programmet Late Late Show och är en folkinspirerad visa med inslag av flöjt och släpande sång.

Jag kan inget åt det, men med ens rycks jag från min stol här hemma i Böle och tankarna för mig tillbaka till den irländska mäktiga och vänliga landsbygden i Killarney med soluppgång bakom bergen, samtidigt som den riktigt typiska irländska pubkänslan infinner sig. Jag kan inte säga annat än att jag bubblar av känslor då jag hör detta bidrag. Det är verkligen inte någon typisk irländsk Johnny Loganschlager (och har definitivt inte samma vinstmöjligheter), men det är på tiden att Irland delar med sig av sin storslagna folktradition.
(Foto: Björn Heselius)