16.2.07

Sverige, del 3

Nu är de svenska bidragen släppta, men vi får vänta till imorgon på scenshowen. Som vanligt. Och som vanligt har jag också låtit Ola Södermark berätta vad en riktig svensk tycker om det tredje startfältet.

Lyssna på bidragen på www.svt.se/mello.

1. Måns Zelmerlöw "Cara Mia"
Måns är känd i Sverige från Idol 2005 där han kom på femteplats och året därpå deltog han i Let´s dance på tv och vann (till alla tonårstjejers förtjusning). Låten han framför här är en glad och poppig sak som har en smittsam refräng, den låter väldigt mycket Fredrik Kempe och det är inte så konstigt då Fredrik är en av upphovsmännen bakom bidraget. Måns kommer att samla mycket röster med den här låten, framförallt från den yngre publiken och jag tippar att det räcker för avancemang.

2. MissMatch "Drop dead"
Carin och Emma i MissMatch är debutanter i melodifestivalsammanhang, vilket även låtens upphovsmän är. De har varit bästa kompisar sedan fyraårsåldern och har sjungit ihop länge även om gruppen MissMatch uppkom först för ca 2 år sedan. Jag tycker att låten hamnar i samma kategori som Cosmo4 förra veckan, men i en jämförelse mellan dessa två bidrag är Cosmo4 faktiskt snäppet vassare. Det här känns tråkigt och enformigt och jag förstår mig inte alls på det. Och trots att jag hade fel i min tippning förra veckan att Cosmo4 skulle komma sist så tänker jag sticka ut hakan och säga att MissMatch inte kommer att att ha en chans att gå vidare.

3. Magnus Carlsson "Live forever"
Magnus är en av kvällens veteraner, det här är sjunde gången han deltar i melodifestivalen. Tre gånger med Barbados, två gånger med Alcazar och senast förra året som soloartist. Då tävlade han med låten "Lev livet" och kom på 8:e plats i finalen. Låten han deltar med i år andas väldigt mycket 80-talsdisco och har en refräng som fastnar redan efter första lyssningen. Han har en fantastisk röst som passar låten utmärkt. Om inte förkylningsbaciller hindrar honom från att sätta låtens falsettbitar så borde inget kunna stoppa honom ikväll. Det här låter final lång väg.

4. Sheida "I mina drömmar"
Fyrmannagruppen Sheida gör debut i melodifestivalen med en låt som de skrivit själva. Texten framförs på tre språk; persiska, baluchiska och svenska. Tonerna är orientaliska som blandas med nyckelharpans karaktäristiska klang och tillsammans skapas en minst sagt intressant fusion. Svenska riksspelemän på turkiskt vis, ungefär. Personligen har jag lite svårt för det här, det tilltalar inte alls mitt musikaliska öra. Hur detta tas emot av svenska folket är svårt att sia om, men jag tror INTE att det kommer att gå hem hos de flesta.

5. The Attic featuring Therese "The Arrival"
The Attic debuterar i melodifestivalen, men vad många kanske inte vet är att det är The Attic som gjort den signatur som melodifestivalen har sedan flera år tillbaka. Therese har varit med en gång tidigare i melodifestivalen och då under namnet Drömhus, året var 1999 och hon kom på andra plats. I år ställer de tillsammans upp med en låt som har ett smittande clubbeat och som antagligen kommer att funka bra på dansgolv ute i landet. I detta sammanhang tycker jag att refrängen är lite för svag för att fästa, det tar ett antal lyssningar innan den fastnar och sånt kan vara problematiskt när det är tittarna som röstar.

6. Sebastian "When the night comes falling"
Här har vi ännu en deltagare från svenska Idol 2005. Sebastian kom på andra plats och har sedan dess hunnit släppa en platta och turnera riket runt. Han står för kvällens rockigaste bidrag och låten påminner väldigt mycket om Andreas Johnsons bidrag från förra året. Denna svenska version av britpop fungerade som bekant bra förra året när ovan nämnda Johnson kom trea i svenska finalen. Dessvärre är Sebastian betydligt valpigare än Andreas och publiken något smalare. Troligtvis kommer han ändå att avancera, mycket tack vare sina unga flickfans.

7. Sonja Aldén "För att du finns"
Här har vi körtjejen och låtskriverskan som förra året tog steget ut i rampljuset med den fartfyllda låten "Etymon", som var snubblande nära att gå vidare till andra chansen. Att Sonja har körat bakom Shirley Clamp hörs inte minst på hennes vibrato som är nära nog identiskt med Shirleys. Låten har en vacker text och Sonja sjunger fint, frågan är om det räcker hela vägen, ballader har haft lite svårt att hävda sig de senaste åren. Risken är att stackars Sonja hamnar på den där snopna 5:e platsen igen. Men vi ska inte glömma att det var med en låt, inte helt olik denna, som Shirley Clamp fick sitt genombrott med för ett par år sedan.

8. Nanne "Jag måste kyssa dig"
Veckans, och kanske även årets, största veteran måste nog ändå vara Nanne Grönvall. Hon har tidigare medverkat både som upphovskvinna och artist, hon har dessutom vunnit en gång (1996 med gruppen One more time). För två år sedan var hon ytterst nära att vinna igen då hon snubblade på mållinjen, tre poäng efter vinnaren Martin Stenmarck. Bidraget hon ställer upp med i år påminner ganska mycket om hennes senaste bidrag "Håll om mig", fast utan den omedelbara refrängen som den har. Men å andra sidan, Nanne är alltid Nanne och hennes scenshower brukar vara något utöver det vanliga. Låten vinner dessutom på flera lyssningar och det råder inga tvivel för mig att Nanne kommer att gå vidare imorgon.

Så om jag skulle våga mig på en tippning så skulle den se ut så här:
Till Globen: Nanne och Magnus Carlsson
Till Andra Chansen: Måns Zelmerlöw och Sebastian
(men Idol-pojkarna ska se upp för Sonja Aldén, för hon kan göra som Shirley och skrälla sig vidare)