17.2.07

Mellanrapport från Hfrs

Jag instämmer med Malin, Hannas grå slamsor är ingen höjdare. Det ser ut som något som katten släpat in. Jag är lite ledsen i ögat över att fläktarna var så snett placerade att hon fick håret i ansiktet mest hela tiden.

Men ännu mera ledsen är jag över att vi ännu inte är ett jämställt land. Varför påades Hanna som "naisartisti" (kvinnoartist)? Vore det på något sätt fel att rent och slätt kalla henne artist? På precis samma sätt tycker jag det är tokigt att vi talar om damhandboll och damfotboll etc.

På en punkt håller jag inte med Malin idag, Simo Frangén. Jag skäms ögonen ur mig. Hur sexistiska uppvisningar tillåter Rundradion egentligen? Skolflickor med magarna bara får mig att känna mig som en sur gammal hagga. Jag tycker faktiskt att det är lite too much med dem viftandes på höfterna hela tiden i green room.

Kryper nu samtidigt till korset. Jag är rädd att det blir Lovex som tar hem vinsten efter att ha sett framträdandet. Trots att Jann Wilde gjorde ett bättre framträdande och artikulerade väl i sången. På något hörn vill jag ännu tro att Katra ska komma top-3, hennes röst höll mycket bättre ikväll än under semifinalen och hennes utstrålning trollbinder mig fortfarande. Och Laura, Laura, Laura. Jag är fortfarande såld på den här uppföljaren med det fantastiskt vackra scennumret.

Och förlåt Humane för att jag varit så elak hittills. Jag tycker ännu inte om operasnutten, men samspelet funkade mycket bättre nu och så medger jag att det är refrängen "you're only a plane away" jag gått och nynnat på halva veckan.

Kurkela sjunger fortfarande som en ängel och hennes danskille är fortfarande lika snygg och precis lika klumpigt hackig. Kanske det behövs hårda rörelser för kontrastens skull. Jag ska inte analysera det desto djupare, men är fortfarande övertygad om att en finsk ballad inte går hem i Europa utan bra översättning. Scennumret går däremot hem vilken sekund som helst.

Sista bidraget får sista kommentaren. Kentala tycks ha fått en Jane Fondastyling, är det inte snyggt? :) Han sjunger fortfarande speciellt och med speciellt menar jag helt godkänt.