10.5.07

52 gånger 35 sekunder



Hej Thomas Lundin! Vad gör du nu inför Eurovisionen?
– Jag sitter i FST5:s kommentatorsbox i arenan och skriver manus. Jag ser på genrepen för att få en bild av vad som kommer att ske. Eurovisionen är en mycket visuell tävling där det inte bara samlas poäng med sången utan även genom kläderna och framträdandena.

Vad är kommentatorns uppgift förutom att säga ”och som näst ser vi Serbiens bidrag”? – Se mig som en ciceron i Eurovisionssammanhang. En person som ger tittaren det lilla extra under de 35 sekunderna mellan bidragen. Jag försöker blanda egna åsikter med en gnutta fakta och göra sändningen mer dynamisk. Det är mer än språket som skiljer Rundradions kanaler åt.

Är det alltså okej för en Eurovisionskommentator att ha egna åsikter om tävlingsbidragen? – Det har jag inte frågat om jag får. Dessutom vet redan alla som sett Inför ESC-programmen var jag står och vad jag tycker.

Tror du att dina kommentarer påverkar hur tv-tittarna röstar? – Målet är på inget sätt att försöka påverka. Dessutom tror jag inte att jag har så stort inflytande. Få tv-program lyckas skapa så starka känslor som Eurovisionen. Oberoende av vad man tycker om tävlingen så har de flesta redan starka åsikter om den. Däremot tror jag att vad jag säger som kommentator kan få motsatt verkan.

Så din favorit vinner inte alltid? – Nej. Jag kommer speciellt ihåg hur jobbigt det var att se Marie N vinna i Tallinn 2002. Det var mitt första år som kommentator och jag varken tyckte om eller trodde på det lettiska bidraget. Att Laura Voutilainen samma år fick en så dålig placering är än i dag ett mysterium.

Vem skräller i årets tävling då? – Ukraina sticker ut ur mängden, det är ett intelligent bidrag med ett starkt budskap. För tre år sedan hade det varit omöjligt för Ukraina att representeras så här. Men även Litauen kan skrälla med sitt avskalade nummer som kommer mellan två effektfulla framträdanden.

Eurovisionens semifinal FST5, TV2, Radio Vega, Radio Suomi kl. 22
Björn Heselius, text Cata Portin, foto