30.1.07

Kval 3

På lördag kommer vi att få höra det jämnaste startfältet hittills. Det har med andra ord varit svårt att tippa utgången den här veckan, men här kommer mina kommentarer. Och som vanligt betyder plustecknet efter bidragets namn att jag skulle rösta det till final.

Röstningen fungerar som vanligt per telefon (50 cent per samtal +lna) och sms (50 cent per meddelande). Röstningen inleds på lördag klockan 12.00.

1. Johanna Kurkela – ”Olet uneni kaunein”
Musik & arr: Tomi Aholainen. Text: Sinikka Svärd
Rösta genom att ringa 0700-717-01 eller sms:a 1 till nummer 17132

Ett intro á la svensk schlager leder denna ballad vidare i ett vackert arrangemang. Johannas röst bär inte riktigt upp låten som skulle må bra av en stark och dominerande röst. Det är riktigt ansträngande att lyssna på hennes viskningar i bryggan. Musiken är vacker men varken andas något nytt eller ger livsgnista.


2. Kentala – ”Merry-Go-Round” +
Musik, text och arr: Harri Kentala, Janne Hyöty
Rösta genom att ringa 0700-717-02 eller sms:a 2 till nummer 17132

Min första tanke är – Nej, inte en trubadurlåt till. Men låten går snabbt över i något lite mer poppigt, det är lite barnsång goes twist utan att twista till det tillräckligt. Kentala har ett eget sound, kanske inte lika tydligt som uppstickarna Humane och Jani & Jetsetters, men hans röst är säregen och bär väl upp den snabba låten utan att kännas pinsam


3. Lovex – ”Anyone Anymore”
Musik & text: Lovex.
Arr: Lovex, Erno Laitinen
Rösta genom att ringa 0700-717-03 eller sms:a 3 till nummer 17132

Lite hårdrock wannabeintro överraskar. Jag hade inte förväntat mig så skarpa gitarrer och trummor av Lovex. Tyvärr är det omöjligt att urskilja sångtexten, några ”you” och ”moving on” tror jag mig höra. Jag efterlyser bättre artikulering och mindre tydlig gitarr i låten som faktiskt har ett trallvänligt instrumentellt parti.


4. Johanna Kurkela –
”Jossain metsäin takana”
+
Musik & arr: Tomi Aholainen. Text: Heikki Kärkelä
Rösta genom att ringa 0700-717-04 eller sms:a 4 till nummer 17132

Johanna stämmer upp en klar stämma i denna etnopopballad som låter lite som Josefin Guldbrandsens norska fjolårsbidrag. Musiken och texten går hand i hand på ett naturligt sätt som gör att låten inte blir tråkig utan faktiskt riktigt njutbar.


5. Kentala – ”Left My Heart Behind”
Musik & arr: Harri Kentala, Janne Hyöty. Text: Harri Kentala, Maria Ilmoniemi
Rösta genom att ringa 0700-717-05 eller sms:a 5 till nummer 17132

Skön inledning som övergår i en lättlyssnad halvrockig slagdänga. Faktum är att låten är så lättlyssnad att jag slutar tänka och bara lyssnar, men inget fastnar efteråt. Kanske har jag lite lägre puls. Det känns trots allt lite mer sommarkonsert på stranden än Eurovision Song Contest.


6. Lovex ”Wild And Violent” +
Musik & text: Lovex.
Arr: Lovex, Erno Laitinen
Rösta genom att ringa 0700-717-06 eller sms:a 6 till nummer 17132

Skrammelrock med lite melodisk gitarr i botten och väsande röst där jag än en gång inte lyckas urskilja texten. Ironiskt nog ger låten sitt namn till trots inget vilt och våldsamt intryck. Jag skulle kalla det snällt och puttenuttigt lekande med stora pojkarnas instrument.