2.2.07

Sveriges första startfält

Missa nu för allt i världen inte SVT:s direktsändning av Melodifestivalen imorgon kväll.
Jag har alldeles nyss tjuvlyssnat på hela morgondagens startfält. Och för att få det alldeles politiskt korrekt och inte bränna alla mina broar till grannlandet i väst har jag låtit en alldeles äkta rikssvensk norrlänning kommentera bidragen :)

Så här tycker Ola Södermark om melodifestivalens första deltävling i Jönköping.

1. Elin Lanto - Money
Elin Lanto levererar en glad och medryckande låt med Abba-influenser och en tuggummirefräng som fastnar i huvudet redan efter första lyssningen. Detta kommer säkert att tilltala den yngre publiken och bör ge Lanto en biljett till Andra chansen. Jag tycker om det här och skulle gärna ge min röst till detta bidrag.

2. Andersson & Gibson - Anything But You
Schlagerdebutanten Andersson och den mer festivalmeriterade Gibson ger oss i detta bidrag en låt som påminner väldigt mycket om något som Simon and Garfunkel skulle ha kunnat spela in. En ganska anonym låt som inte lämnar nåt bestående intryck hos mig. Funkar bra som bakgrundsmusik i bilen men är troligtvis chanslös i denna tävling.

3. Anna Book - Samba sambero
Min barndomsfavorit Anna Book står för kvällens starkaste bidrag. En klassisk schlager med lite klubbstuk och startfältets starkaste refräng. Den positiva energi som Book utstrålar på scenen borde tillsammans med den catchiga refrängen kunna räcka hela vägen till finalen i Globen.

4. Addis Black Widow - Clubbin
Kvällens mest annorlunda bidrag kommer från Addis Black Widow. Ett typiskt ABW-sound men låten saknar en stark refräng, vilket gör att låten snabbt blir tråkig och enformig att lyssna på. Kvällens kalkonvarning och den bör inte vara i närheten av nåt avancemang i tävlingen.

5. Andreas Lundstedt - Move
Andreas levererar en låt med mycket klubbkänsla och jag har en känsla av att han kommer att bjuda på en snygg scenshow. Jag gillar låten men är rädd att den är för svår och omelodisk i detta sammanhang. Jag tror att det är stor risk att han hamnar på den snopna 5:e platsen.

6. Tommy Nilsson - Jag tror på människan
Inte helt oväntat bjuder Tommy Nilsson på en powerballad på svenska, ett recept som visat sig mycket framgångsrikt för honom tidigare. En vacker text tillsammans med Tommys starka röst kommer att ge honom en hel del röster. En stark kandidat till att gå vidare i tävlingen.

7. Sofia - Hypnotized
Debutanten Sofia bjuder på en låt med starka grekiska tongångar som snabbt för mina tankar till Helena Paparizou. Tyvärr är texten lite för anonym för att riktigt fastna hos mig, låten kan bli en hit på dansgolven men här tror jag att den får svårt att ta sig vidare.

8. Uno & Irma - God morgon
Ett typiskt Svenningsson-sound och en stark refräng gör detta till en av de starkaste bidragen i denna deltävling. Unos och Irmas röster skapar en trivsam atmosfär som man gärna vill höra mer av. Den positiva känslan som låten förmedlar och den trallvänliga refrängen får mig att tro på ett fortsatt liv för denna låt längre fram i tävlingen.


Mitt tips:
Till Final: Anna Book och Uno&Irma
Till Andra Chansen: Elin Lanto och Tommy Nilsson

Melodifestivalen sänds i SVT 1 och SVT Europa i morgon lördag klockan 21.00 finsk tid. Passa på att utnyttja hemmabiosystemet, med digibox tar du nämligen emot sändningen i 5.1-ljud!
Kolla också in www.svt.se/melodifestivalen och www.sr.se/melodifestivalen.