26.2.07

Vem slåss vi mot?

Rumänien
Gruppen Locomondo sjunger sin Liubi, Liubi, I Love You (Kärlek, kärlek, jag älskar dig) på hur många språk som helst känns det som. Rumänska, spanska, engelska, italienska, ryska och franska lyckas jag känna igen i den trallvänliga powerfolklåten. Det är som en blandning av barnvisa och folk med tydligt tempo och en hel drös sångare. Videon är riktigt, riktigt snygg, men bidraget går ändå inte att jämföra med fjolårets Tornero.
Se videon här

Albanien
Balada e Gurit (Stenballad) är en riktigt balladig ballad som framförs av Frederik Ndoci och Aida till musik en alldeles livs levande orkester. Bara det gör mig glad. Inledningen är Enyamäktig och övergår i en rätt tradig vers innan den maffiga refrängen tar vid. Och är det inte strupsång som hörs klaga här och var? Det är ingen Zjarr e ftothë som ifjol, och tur är väl det.
Se videon här

Danmark
Dragdrottningen DQ:s Drama Queen känns som en blandning av tidigare års schlagerdängor, lite prideparad och MYCKET fjädrar. Det är alltså tredje gången en dragqueen tävlar i Eurovisionen och även om DQ har mer röst än de flesta drags så räcker det inte hela vägen. Med glad refräng och traditionell tonartshöjning blir det inte mera än party, party och fjädrar, fjädrar i det här läget.
Se videon här

Estland
Med snyggt hår och tafatt refräng framför Gerli Padar Partners in Crime på engelska. Både kamerakontakten i den estniska finalen och verserna tilltalar mig, men inte dess mer. Det känns lite som om esterna har röstat Gerli till vinst tack vare hennes vinnarbrorsa Tanel Padar som sopade golvet med de andra bidragen i Köpenhamn 2001.
Se videon här

Malta
Olivia Lewis bjuder Europa på folkmusik med popstänk i engelska Vertigo. De starka stråkarna ger bidraget mycket dramatik men någonstans känns det mer 1983 än 2007.
Se videon här

Nederländerna
Det kan mycket väl hända att Nederländerna tar revansch Edsilia Rombleys Nooit meer zonder jou (Aldrig mer utan dig). Iklädd röd jacka framför den mörka tjejen en okonstlad låt som går dansådran att hicka till. Det är riktigt skön musik som inte omöjligt kan ge Nederländerna deras femte Eurovisionsvinst.
Se videon här

Schweiz
Vampires are Alive är namnet till trots årets mest lovande bidrag vågar jag påstå i dagsläget. DJ Bobo framför en upptempolåt med mäktiga stråkar i ett skönt samspel mellan den egna mörka stämman och den kvinnliga starka rösten. Videon påminner om Ruslanas Wild Dances goes Buffy the Vampire Slayer goes drag. Jag tror på topplacering. We will be forever young.
Se videon här

Armenien
Armeniens powerballad Anytime You Need á la Hayko är en lättlyssnad sak, som i den nationella finalen kan tyckas vara ett nationalistiskt ställningstagande. Den armenska flaggans färger är genomgående i scenshowenoch det enda som fastnar i mitt minne förutom sångarens hemska uttal.
Se videon här

Finland
Hanna Pakarinens Leave Me Alone behöver knappast någon närmare beskrivning här. Väldigt Hannalikt och klart det bästa vi kunde ha valt i årets uttagning. Jag hoppas på en dramatisk och stilren scenshow i svart, utan grå slamsor. Jag tror att vi (på gott och ont) inte behöver gå via semifinal nästa år.
Se videon här

Irland
Jag har tidigare försjunkit i någon sorts djup vila då jag lyssnat på Dervishs bidrag They Can't Stop the Spring. Det är irländsk folkmusik rakt igenom och sångerskans släpande och lite gnälliga röst sitter som ett slag i magen. Jag ser ingen framgång för bidraget, men är oerhört glad att ön med så mycket att ge musikaliskt bjuder på något som känns eget och tryggt.
Se videon här

Spanien
Efter att ha sänt ketchupflickor och halvtecknade bloodymarydrickande brudar satsar Spanien i år på att tala till schlagerbögarna. Och det lyckas de säkert med tack vare pojkbandet NASH som tycks äta, andas och inte göra annat än vara sexiga. För sjunga kan de då rakt inte. Bidraget I love you mi vida ger trots allt en bra show och lite dansryck i foten.
Se videon här

Belgien
The KMG's bjuder på en sjuttiotalsdisco som lyckas fånga uppmärksamheten redan i första stroferna, men sedan känns det både gammalt och lite pinsamt. Lovepowers refräng sätter sig dock som klister i huvudet och jag kan inte låta bli att småle åt dansstegen och sångarens byxor.
Se videon här

Bulgarien
Det tredje elementets tid är här. Carola tog in vinden i schlagern, Lordi tog in elden och nu kommer Bulgarien med vattnet. Elitsa och Stoyan framför årets mest intressanta folktrancefusion. Jag hoppas innerligt att det snabba upptempobidraget Voda framförs på originalspråk och den svarta ängeln återkommer i scenshowen. Det påminner lite om Ukrainas vinnare Wild Dances, men är ändå så annorlunda (och kan jag säga konstigt?) att det både kan skrälla till topplacering och bli årets kalkon.
Se videon här

Lettland
Questa Notte som framförs av Bonaparti.lv är en snäll ballad på italienska. Det är som ett halvdant försök till Il Divo. De starka manliga rösterna finns, men precis som förra året då Cosmos representerade landet med ett The Real Groupliknande bidrag tror jag inte på någon större framgång. Semifinal igen nästa år.
Se videon här

Makedonien
Karolina Gocevas bidrag Mojot Svet placerar jag i kategorin "att klara sig utan". Det börjar tråkigt och platt för att sedan fortsätta i en lite starkare mellantempodänga. Mojot Svet (Min värld) kommer nog att bli Norges tissepaus i år.
Se videon här

Island
Rockiga Eirikur Hauksson rockar sådär lagom melodiskt balladen i Ég les í lófa þinum (Jag läser i din handflata). Jag vågar inte tippa på topplacering eller samma genomslagskraft som Island haft de senaste åren (fjolåret borträknat), men det verkar vara de lugna låtarnas år i år och bland balladerna tror jag det här bidraget slår flertalet på fingrarna.
Se videon här