3.3.07

Andra chansen i Sverige

Så var det då dags för Andra chansen, en del av svenska melodifestivalen som funnits i flera år men som nu fått ett betydligt intressantare upplägg. Att en egen vecka ägnas åt Andra chansen och att artisterna nu även får framföra sina låtar live, till skillnad från tidigare år, borgar för en spännade lördagskväll även denna vecka.

Vår schlagersvensk Ola Södermark säger att han sett fram emot denna vecka sedan deltävlingarna startade. – Nu när man hört låtarna ett antal gånger och sett hur de fungerar på scenen så ska det bli intressant att se hur låtar från olika deltävlingar klarar sig mot varandra.

I år fungerar Andra chansen enligt följande: Åtta bidrag som kommit på delad tredjeplats i sina respektive deltävlingar ställs mot varandra parvis där sedan vinnaren i varje par går vidare till nästa omgång. Fyra bidrag återstår och samma procedur upprepas vilket i slutändan ger två bidrag som går vidare till finalen i Globen den 10 mars.

1. Elin Lanto ”Money” vs Jessica Andersson ”Kom”
Lantos flickrumspop fungerade bra i första deltävlingen och tog sig vidare men frågan är hur hon klarar sig mot Jessica Andersson som på bara ett fåtal år lyckats bli en folkkär artist. Jessicas bidrag kändes en aning svårt de första lyssningarna men blir bättre när man hört det några gånger. Det borde bli en lätt match för Jessica om inte tittarna imponeras av Lantos snygga scenshow.
Jag tippar att Jessica går vidare

2. Jimmy Jansson ”Amanda” vs Sanna Nielsen ”Vågar du, vågar jag”
Flickfavoriten Jimmy får här en tuff match mot Bromöllas stolthet Sanna. Tonårstjejerna kommer att rösta sig blå i ansiktet på Jimmy Jansson men jag tror inte att det räcker till mot Sannas folklighet, hennes schlagerpop går nog hem bättre i stugorna. Med knapp marginal vinner nog fröken Nielsen denna match.
Jag tippar att Sanna går vidare

3. Uno och Irma ”Godmorgon” vs Sonja Aldén ”För att du finns”
Här har vi vuxenpop som möter en känslofylld ballad och utgången i den matchen blir troligtvis till Sonjas fördel. Som vi har märkt är det balladernas år i år. Jag har, vecka efter vecka, underskattat balladerna som tävlat och de har en efter en gått direkt till final. Det här blir nog en lätt match för Sonja.
Jag tippar att Sonja Aldén går vidare

4. Nanne Grönvall ”Jag måste kyssa dig” vs Magnus Uggla ”För kung och fosterland”
En giganternas kamp med en mycket oviss utgång. Två folkkära artister som av många tippades att gå direkt till Globen, och nu är de tillbaka för att få upprättelse. Jag tror, och hoppas, att Nanne ska dra det längsta strået och att Ugglan får hoa vidare i något annat sammanhang.
Jag tippar att Nanne går vidare


I andra omgången blir det då Jessica och Sanna som får kämpa mot varandra och där tror jag att det är låten som kommer att bli avgörande, Jessica har en låt som är snäppet vassare och därför tror jag att det blir hon som går vidare till Globen.

Den andra kampen står då mellan Sonja och Nanne och där kan allt hända, det kommer att bli stentufft, men vem går vidare? Sonja eller Nanne, Nanne eller Sonja? Vi har redan nu tre ballader i finalen, jag hoppas att det inte blir en till nu. Finalen behöver mer fart och fläkt och därför hoppas jag att det blir Nanne som går till Globen. Men å andra sidan så kan jag ju ha underskattat en ballad ännu en gång, det återstår att se.

Och kom ihåg, rätt artister måste röstas till Globen, inte en Uggla!