3.3.07

Andra chansen i Sverige

Så var det då dags för Andra chansen, en del av svenska melodifestivalen som funnits i flera år men som nu fått ett betydligt intressantare upplägg. Att en egen vecka ägnas åt Andra chansen och att artisterna nu även får framföra sina låtar live, till skillnad från tidigare år, borgar för en spännade lördagskväll även denna vecka.

Vår schlagersvensk Ola Södermark säger att han sett fram emot denna vecka sedan deltävlingarna startade. – Nu när man hört låtarna ett antal gånger och sett hur de fungerar på scenen så ska det bli intressant att se hur låtar från olika deltävlingar klarar sig mot varandra.

I år fungerar Andra chansen enligt följande: Åtta bidrag som kommit på delad tredjeplats i sina respektive deltävlingar ställs mot varandra parvis där sedan vinnaren i varje par går vidare till nästa omgång. Fyra bidrag återstår och samma procedur upprepas vilket i slutändan ger två bidrag som går vidare till finalen i Globen den 10 mars.

1. Elin Lanto ”Money” vs Jessica Andersson ”Kom”
Lantos flickrumspop fungerade bra i första deltävlingen och tog sig vidare men frågan är hur hon klarar sig mot Jessica Andersson som på bara ett fåtal år lyckats bli en folkkär artist. Jessicas bidrag kändes en aning svårt de första lyssningarna men blir bättre när man hört det några gånger. Det borde bli en lätt match för Jessica om inte tittarna imponeras av Lantos snygga scenshow.
Jag tippar att Jessica går vidare

2. Jimmy Jansson ”Amanda” vs Sanna Nielsen ”Vågar du, vågar jag”
Flickfavoriten Jimmy får här en tuff match mot Bromöllas stolthet Sanna. Tonårstjejerna kommer att rösta sig blå i ansiktet på Jimmy Jansson men jag tror inte att det räcker till mot Sannas folklighet, hennes schlagerpop går nog hem bättre i stugorna. Med knapp marginal vinner nog fröken Nielsen denna match.
Jag tippar att Sanna går vidare

3. Uno och Irma ”Godmorgon” vs Sonja Aldén ”För att du finns”
Här har vi vuxenpop som möter en känslofylld ballad och utgången i den matchen blir troligtvis till Sonjas fördel. Som vi har märkt är det balladernas år i år. Jag har, vecka efter vecka, underskattat balladerna som tävlat och de har en efter en gått direkt till final. Det här blir nog en lätt match för Sonja.
Jag tippar att Sonja Aldén går vidare

4. Nanne Grönvall ”Jag måste kyssa dig” vs Magnus Uggla ”För kung och fosterland”
En giganternas kamp med en mycket oviss utgång. Två folkkära artister som av många tippades att gå direkt till Globen, och nu är de tillbaka för att få upprättelse. Jag tror, och hoppas, att Nanne ska dra det längsta strået och att Ugglan får hoa vidare i något annat sammanhang.
Jag tippar att Nanne går vidare


I andra omgången blir det då Jessica och Sanna som får kämpa mot varandra och där tror jag att det är låten som kommer att bli avgörande, Jessica har en låt som är snäppet vassare och därför tror jag att det blir hon som går vidare till Globen.

Den andra kampen står då mellan Sonja och Nanne och där kan allt hända, det kommer att bli stentufft, men vem går vidare? Sonja eller Nanne, Nanne eller Sonja? Vi har redan nu tre ballader i finalen, jag hoppas att det inte blir en till nu. Finalen behöver mer fart och fläkt och därför hoppas jag att det blir Nanne som går till Globen. Men å andra sidan så kan jag ju ha underskattat en ballad ännu en gång, det återstår att se.

Och kom ihåg, rätt artister måste röstas till Globen, inte en Uggla!

1.3.07

Bomber och granater

1998 vann en transsexuell israeliska hela Eurovisionen. Grannlandet tonar ut tv-bilden till svart då Israel har starttur i Eurovisionen. Ett av årets nationella israeliska bidrag bröt mot Eurovisionens grundregler. Listan kan göras lång.

Teapacks Push the Button är alltså inte Israels första kontroversiella schlagerförsök.

Gruppen valdes redan tidigare att representera Israel, och fick några veckor på sig att vända ihop fyra alternativa melodier. Av dessa fyra (varav ett fick byta namn till Salam-Salami efter att det upptäckts att texten innehöll bibelcitat) valdes genom telefonomröstning Push the Button med 57 % av rösterna.

Bidraget framförs på engelska, franska och hebreiska och är en blandning av folk, rap och hårdrock. Sångtexten sägs reflektera en utbredd oro över Irans kärnvapenprogram som ett hot mot den judiska staten.

The world is full of terror
If someone makes an error
He’s gonna blow us up to biddy biddy kingdom come

There are some crazy rulers
they hide and try to fool us
With demonic, technologic willingness to harm

They’re gonna push the button
push the button push the bu push the bu push the button

Il ya plein de souffrance
Dans les rues il y a trop de violence
Et on a beaucoup de chance d’être vivant même pas blessés

Avancement tactique de régime fanatique
Situation tragique qui me met les larmes aux yeux

And I don’t want to die
I want to see the flowers bloom
Don’t want a go capoot ka boom

And I don’t want to cry
I wanna have a lot of fun
Just sitting in the sun
But nevertheless

He’s gonna push the button
push the button push the bu push the bu push the button

(översättning från hebreiska)
Messages are exploding above me,
missiles flying over me and falling on me.
Between a rocket and a weapon,
between a kidnapped person and opportunism,
nothing is what everybody does ...

I’m gonna push the button
push the button push the bu push the bu push the button.

Skandal, skandal!

Israel riskerar att diskas redan dagarna efter att de valt sitt bidrag och svenske Uggla vänder Polen mot Sverige.

Magnus Uggla har gjort det igen. Lyckats få rubriker med det största och svartaste typsnittet som kvällspressen kan pressa fram. Den här gången tack vare en strof i konsumtionsdängan För kung och fosterland, där han glatt till marschtakt sjunger om skumma polacker. Invandrarföreningar och folkmängder skriker sig hesa. Uggla själv ber om ursäkt på polska på sin webbsida och precis som vanligt klagar, gnäller och ojar och vojar alla sig. Vad säger månne vår egen skumma polska bloggare Annika om Uggla? ;)

Medelsvensson själv rodnar och tycker att det var mest pinsamt att en man i klänning sjöng onani (Åh när ni ...) på tv. Speciellt som denna fröken Christer Lindarw sedan tidigare är en schlagerikon bland dagisbarnen. Men de har ju redan vuxit ur förskoleåldern, nu är det dags att ta saken i egna händer.

Israel däremot är ute på mycket djupare vatten. Teapacks som valts att representera landet får nu stå i skottgluggen. Bidraget Push the Button har en politiskt starkt laddad text som indirekt hänvisar till Irans kärnvapenprogram och president Mahmud Ahmadinejad.

Kjell Ekholm på Rundradion säger att man nu måste begrunda om Israel ska få delta med ett sådant här bidrag. -Det är klart att en sådan här yttring inte är lämplig för den här tävlingen. Nästa vecka kommer alla länders delegationsledare till Helsingfors och senast då diskuterar vi det här fallet.

Ska Israel redan diskvalificeras, eller får vi som bor granne med tv-huset börja akta oss för terrorister och talibaner i maj?
(Foto: magnusuggla.nu, eurovil.iba.org.il)

27.2.07

Än finns det plats

Trots att hotellrummen sägs vara fullbokade i Helsingfors och alla biljetter slutsålda till Eurovision Song Contest i maj finns det ännu en chans att se spektaklet på plats.

På huuto.net säljs biljetter till finalen för 400 euro, på svenska blocket.se får man ge lite mer, knappa 5 000 svenska kronor kostar kalaset där. Men som vanligt är allt större och bättre i USA, på amerikanska ebay.com går ett eurovisionspaket lös på 2 500 US-dollar.

Så, än är det inte kört. Om du nu trodde det.

26.2.07

Vem slåss vi mot?

Rumänien
Gruppen Locomondo sjunger sin Liubi, Liubi, I Love You (Kärlek, kärlek, jag älskar dig) på hur många språk som helst känns det som. Rumänska, spanska, engelska, italienska, ryska och franska lyckas jag känna igen i den trallvänliga powerfolklåten. Det är som en blandning av barnvisa och folk med tydligt tempo och en hel drös sångare. Videon är riktigt, riktigt snygg, men bidraget går ändå inte att jämföra med fjolårets Tornero.
Se videon här

Albanien
Balada e Gurit (Stenballad) är en riktigt balladig ballad som framförs av Frederik Ndoci och Aida till musik en alldeles livs levande orkester. Bara det gör mig glad. Inledningen är Enyamäktig och övergår i en rätt tradig vers innan den maffiga refrängen tar vid. Och är det inte strupsång som hörs klaga här och var? Det är ingen Zjarr e ftothë som ifjol, och tur är väl det.
Se videon här

Danmark
Dragdrottningen DQ:s Drama Queen känns som en blandning av tidigare års schlagerdängor, lite prideparad och MYCKET fjädrar. Det är alltså tredje gången en dragqueen tävlar i Eurovisionen och även om DQ har mer röst än de flesta drags så räcker det inte hela vägen. Med glad refräng och traditionell tonartshöjning blir det inte mera än party, party och fjädrar, fjädrar i det här läget.
Se videon här

Estland
Med snyggt hår och tafatt refräng framför Gerli Padar Partners in Crime på engelska. Både kamerakontakten i den estniska finalen och verserna tilltalar mig, men inte dess mer. Det känns lite som om esterna har röstat Gerli till vinst tack vare hennes vinnarbrorsa Tanel Padar som sopade golvet med de andra bidragen i Köpenhamn 2001.
Se videon här

Malta
Olivia Lewis bjuder Europa på folkmusik med popstänk i engelska Vertigo. De starka stråkarna ger bidraget mycket dramatik men någonstans känns det mer 1983 än 2007.
Se videon här

Nederländerna
Det kan mycket väl hända att Nederländerna tar revansch Edsilia Rombleys Nooit meer zonder jou (Aldrig mer utan dig). Iklädd röd jacka framför den mörka tjejen en okonstlad låt som går dansådran att hicka till. Det är riktigt skön musik som inte omöjligt kan ge Nederländerna deras femte Eurovisionsvinst.
Se videon här

Schweiz
Vampires are Alive är namnet till trots årets mest lovande bidrag vågar jag påstå i dagsläget. DJ Bobo framför en upptempolåt med mäktiga stråkar i ett skönt samspel mellan den egna mörka stämman och den kvinnliga starka rösten. Videon påminner om Ruslanas Wild Dances goes Buffy the Vampire Slayer goes drag. Jag tror på topplacering. We will be forever young.
Se videon här

Armenien
Armeniens powerballad Anytime You Need á la Hayko är en lättlyssnad sak, som i den nationella finalen kan tyckas vara ett nationalistiskt ställningstagande. Den armenska flaggans färger är genomgående i scenshowenoch det enda som fastnar i mitt minne förutom sångarens hemska uttal.
Se videon här

Finland
Hanna Pakarinens Leave Me Alone behöver knappast någon närmare beskrivning här. Väldigt Hannalikt och klart det bästa vi kunde ha valt i årets uttagning. Jag hoppas på en dramatisk och stilren scenshow i svart, utan grå slamsor. Jag tror att vi (på gott och ont) inte behöver gå via semifinal nästa år.
Se videon här

Irland
Jag har tidigare försjunkit i någon sorts djup vila då jag lyssnat på Dervishs bidrag They Can't Stop the Spring. Det är irländsk folkmusik rakt igenom och sångerskans släpande och lite gnälliga röst sitter som ett slag i magen. Jag ser ingen framgång för bidraget, men är oerhört glad att ön med så mycket att ge musikaliskt bjuder på något som känns eget och tryggt.
Se videon här

Spanien
Efter att ha sänt ketchupflickor och halvtecknade bloodymarydrickande brudar satsar Spanien i år på att tala till schlagerbögarna. Och det lyckas de säkert med tack vare pojkbandet NASH som tycks äta, andas och inte göra annat än vara sexiga. För sjunga kan de då rakt inte. Bidraget I love you mi vida ger trots allt en bra show och lite dansryck i foten.
Se videon här

Belgien
The KMG's bjuder på en sjuttiotalsdisco som lyckas fånga uppmärksamheten redan i första stroferna, men sedan känns det både gammalt och lite pinsamt. Lovepowers refräng sätter sig dock som klister i huvudet och jag kan inte låta bli att småle åt dansstegen och sångarens byxor.
Se videon här

Bulgarien
Det tredje elementets tid är här. Carola tog in vinden i schlagern, Lordi tog in elden och nu kommer Bulgarien med vattnet. Elitsa och Stoyan framför årets mest intressanta folktrancefusion. Jag hoppas innerligt att det snabba upptempobidraget Voda framförs på originalspråk och den svarta ängeln återkommer i scenshowen. Det påminner lite om Ukrainas vinnare Wild Dances, men är ändå så annorlunda (och kan jag säga konstigt?) att det både kan skrälla till topplacering och bli årets kalkon.
Se videon här

Lettland
Questa Notte som framförs av Bonaparti.lv är en snäll ballad på italienska. Det är som ett halvdant försök till Il Divo. De starka manliga rösterna finns, men precis som förra året då Cosmos representerade landet med ett The Real Groupliknande bidrag tror jag inte på någon större framgång. Semifinal igen nästa år.
Se videon här

Makedonien
Karolina Gocevas bidrag Mojot Svet placerar jag i kategorin "att klara sig utan". Det börjar tråkigt och platt för att sedan fortsätta i en lite starkare mellantempodänga. Mojot Svet (Min värld) kommer nog att bli Norges tissepaus i år.
Se videon här

Island
Rockiga Eirikur Hauksson rockar sådär lagom melodiskt balladen i Ég les í lófa þinum (Jag läser i din handflata). Jag vågar inte tippa på topplacering eller samma genomslagskraft som Island haft de senaste åren (fjolåret borträknat), men det verkar vara de lugna låtarnas år i år och bland balladerna tror jag det här bidraget slår flertalet på fingrarna.
Se videon här